30 december 2017

WAT DE TOEKOMST BRENGE MOGE...



Een tekst van een oud lied dat van alle tijden is! Ik weet wat voor jaar wij hebben gehad en ik weet wat voor jaar een aantal van jullie hebben gehad.

Sommigen van jullie zijn zonder pardon op straat gezet, zonder duidelijke aanleiding. Wat onzekerheid met zich mee bracht en onrust financieel, maar zeker ook geestelijk. Anderen hoorden dat een dierbare of zelfs dierbaren ernstig ziek zijn, zelfs ongeneeslijk…. En er waren ook mensen die afscheid moesten nemen van een geliefde…
Weer anderen zagen hun relatie in rook opgaan en moesten staande blijven om hun kinderen houvast te bieden.
De een moest opklimmen uit een geestelijk dal, de ander viel weer terug en moest alle zeilen bijzetten om weer aan een stabiele basis te bouwen.
Sommigen van jullie kregen op het werk meer voor de kiezen, dan je behoort te krijgen.
Weer anderen moesten dealen met een kwaal die een ander niet ziet, maar die dag en nacht zoveel energie van je vreet dat je dagelijks hoopt op een wonder.
En dan nog die mensen die hun partner zien strijden tegen een ziekte, niet wetende waar het heen gaat en vaak machteloos aan de zijlijn staan om hem of haar bij te staan.
Sommigen kregen moeilijkheden te verduren in familierelaties, wat altijd kwetsbaar is en enorm veel pijn doet, omdat het je wortels raakt.

Maar er waren ook mensen die de liefde van hun leven leerde kennen en iets mochten ervaren wat ze nog nooit eerder hebben ervaren.
Er waren echtparen die dit jaar zwanger raakten of een kindje mochten krijgen.
Sommigen vonden een nieuwe baan, anderen behielden de baan die ze zo graag beoefenen.
Er waren mensen die druk bezig zijn met een studie en positieve resultaten behalen!
En er waren echtparen die een huwelijksjubileum mochten vieren.
Mensen die lichamelijke vooruitgang mochten boeken, ook al leek het soms langzaam te gaan.
En zij die vanuit een psychisch dal zichzelf letterlijk en figuurlijk mochten zien groeien!
Sommigen van jullie vonden een nieuwe uitdaging om mee aan de slag te gaan.
Weer anderen ontmoette nieuwe vrienden, wat de soms zo eenzame momenten mocht opvullen. 
En dan nog zij, die ondanks alles ’s ochtends toch op konden staan met een gelukkig gevoel.

Sommigen van jullie hadden meerdere van dit soort momenten, zowel positief als negatief. Bij anderen leek het alsof alle moeiten in 1 jaar samen leken te vallen, terwijl de ander een jubeljaar achter de rug heeft.
Hoe dan ook, als je dit leest, weet dan dat je gezien bent! Gezien in je pijn, gezien in je verdriet, gezien in je vreugde, gezien in je plezier.
En zeker niet alleen door mij, of door de mensen in je nabije omgeving, maar vooral door je Hemelse vader, die met je meehuilde op de verdrietige momenten en met je meelachte toen je genoot!

Ik hoop dat je voor het komende jaar de volgende tekst met mij mee kan zingen. Wat een ontzettend rijke tekst en wat een waarheid zit er in dit lied!
Ik weet dat op de weg die wij het komende jaar voor ons hebben, dit lied mijn lijflied wordt!

Wat de toekomst brengen moge,
Mij geleidt des Heeren hand;
moedig sla ik dus de ogen
naar het onbekende land.
Leer mij volgen zonder vragen;
Vader, wat Gij doet is goed!
Leer mij slechts het heden dragen
met een rustig kalmen moed!

Heer, ik wil Uw liefde loven,
al begrijpt mijn ziel U niet.
Zalig hij, die durft geloven,
ook wanneer het oog niet ziet.
Schijnen mij Uw wegen duister,
zie, ik vraag U niet: waarom?
Eenmaal zie ik al Uw luister,
als ik in Uw hemel kom!

Laat mij niet mijn lot beslissen:
zo ik mocht, ik durfde niet.
Ach, hoe zou ik mij vergissen,
Als Gij mij de keuze liet!
Wil mij als een kind behand'len,
dat alleen de weg niet vindt:
neem mijn hand in Uwe handen
en geleid mij als een kind.

Waar de weg mij brengen moge,
aan des Vaders trouwe hand
loop ik met gesloten ogen
naar het onbekende land.
Tekst: Jacqueline E. van der Waals

Ik wens je heel veel goeds voor 2018!   

Liefs Anita….

6 opmerkingen:

  1. Prachtig lied, zeker in moeilijke situaties. Ik zing met je mee...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annette, laten we ons dan samen als een kind behandelen, dat alleen de weg niet vindt. Allebei aan een hand 😊

      Verwijderen
    2. Mooi beeld, Hij heeft z'n handen dan wel vol aan ons ;-)

      Verwijderen
    3. Dat is wat wij denken, voor Hem is het allemaal zo duidelijk 😉

      Verwijderen