7 november 2018

LICHTBRON


In de badkamer had zich vanmorgen door de warmte stoom ontwikkeld. Het raam stond op een kier en de zon viel door deze kier naar binnen. Normaal gesproken zie je het zonlicht op een muur vallen, maar door de stoom zag ik deze keer ook de straal die het licht op de muur projecteerde.
Bij een optreden of een kerkdienst valt me dat soms ook op, dat de rook uit een rookmachine de stralen licht beter zichtbaar maken. Je ziet precies hoe de lichtbundel zijn weg verloopt van de lamp tot de plek waar het tegenaan valt.

Toen ik dit vanmorgen in de badkamer zag gebeuren zette het me aan het denken: Soms zie je het licht wel weerkaatsen op de muur, maar zie je dan ook waar het vandaan komt?
Of met andere woorden, voor degene die mijn beeldspraak niet helemaal volgt: Soms zie je wel bijzondere dingen in je leven gebeuren, maar zie je ook waar het vandaan komt?
Het is heel gemakkelijk om te denken dat het toeval is, want dan hoef je er verder niet over na te denken. Maar stel nou dat God niet ver weg is, maar heel dichtbij je wil zijn als een Vader die om Zijn kind geeft. Zou het dan niet zo kunnen zijn dat de toevalligheden, minder toevallig zijn dan ze lijken?

In en om ons huis hebben er meerdere wonderlijke gebeurtenissen plaatsgevonden.
Terugkomend van vakantie moesten we meerdere malen concluderen dat het gras gemaaid was, zonder dat we hier iemand opdracht voor hadden gegeven.
Er was een moment dat we onze sleutel niet meer goed in het slot van de deur kregen, maar opeens lukte het wel weer. Fietsen waren soms ineens wonderbaarlijk opgeknapt. Dingen die stuk waren functioneerde ineens weer.

Toch hoefde ik er niet lang over na te denken hoe deze wonderlijke gebeurtenissen zomaar konden gebeuren. Mijn vader is namelijk iemand van weinig woorden, maar hij heeft ontzettend goede oren. Als hij weer eens had opgevangen dat er iets stuk was, dan ging hij op een onaangekondigd moment aan de slag om het te repareren. Of hij wilde ons gewoon graag even helpen, door even aan de klus te gaan bij ons thuis. Maar er waren ook momenten bij dat hij bijvoorbeeld een fiets kwam repareren, omdat hij dacht aan onze veiligheid.

Ik ken mijn vader en weet dat dit zijn manier is waarop hij zijn liefde laat zien. Er over nadenkend maakt het me dankbaar dat hij me, zonder dat hij en ik het in de gaten hebben gehad, een heel mooi Godsbeeld heeft meegegeven! Want dit is precies zoals God ook in ons leven aanwezig is. Hij geeft ons soms zomaar hele mooie momenten, gewoon omdat Hij van ons houdt. Maar er zijn ook momenten dat Hij ons van binnen laat voelen dat er iets gerepareerd moet worden, de stem in ons hoofd die zegt: ‘Je moet het anders aanpakken.’, ‘Ga eens sorry zeggen.’ of ‘Sla eens een nieuwe weg in.’ En het kan ook gebeuren dat je iets wilt, maar dat het allemaal niet doorgaat op onverklaarbare wijze. En achteraf merk je dat het heel goed is geweest dat het niet is gegaan zoals jij het wilde. Achter de schermen was je Vader hard aan het werk om je veiligheid te waarborgen.

En toch ben ik ook best wel eens boos geweest op mijn vader. Dan gebeurde er weer iets wat ik hem niet had gevraagd en mochten we ook nog een rekening betalen voor de gemaakte kosten. (Sorry pap, ik weet dat je dit leest, maar zo was het ook soms 😉) Toch had mijn vader het beste met ons voor, kwam het uit een liefdevol hart en overzag hij vanuit zijn oogpunt wel precies wat er gebeurde.
Ook hierin kunnen we God herkennen. Soms gebeuren er dingen in je leven die je gewoon niet begrijpt en meestal kosten die dingen je ook heel veel. Maar uiteindelijk overziet God wat er gaande is in je leven, heeft Hij het beste met je voor en zal Hij met een liefdevol hart je willen leiden in deze momenten.

Nu mijn vader heel ziek is vraag ik God ook met regelmaat: ‘Waarom?’ En ik vraag Hem om genezing voor mijn vader en Zijn liefdevolle armen om ons heen. En nee, ik snap God hierin ook niet. Maar eigenlijk ben ik daar ook wel weer blij om. Want ik vertrouw er op dat Hij alles in Zijn hand heeft. Dat Hij het overziet, ons nooit alleen zal laten en Zijn Vaderlijke armen om ons heen slaat.
Ik ben erg dankbaar dat juist op dit moment God mij laat zien waar het licht in mijn leven vandaan komt! Want Hij is het die mijn leven, ondanks de omstandigheden, glans en licht geeft! En misschien zijn het juist wel de omstandigheden in je leven die de stoom of de rook zijn die je laten zien waar het licht vandaan komt….
Ik bid dat ook jij de Lichtbron in je leven (verder) mag gaan ontdekken!



6 opmerkingen:

  1. Wat kostbaar zo´n dat je door de zorgzame aard van je aardse vader jij een mooi beeld van de hemelse Vader hebt kunnen vormen. Mooi verwoord dit in deze blog. Ik wens je vader veel kracht en zegen met zijn gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje, ik werd wakker met het stukje lied Let the Sunshine in

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sunshine met een hoofdletter, daar wordt het een nog mooiere tekst van ;-)

      Verwijderen
  3. Je blog raakt me Anita. Vooral dat onze Vader zo precies weet wat wij nodig hebben. Exact zo jij het beschrijft, ervaar ik het ook. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Anja, op één of andere manier lukte het me niet om mijn reactie te plaatsen, dus ben blij dat de techniek nu meewerkt :-)
    Ik vind het iedere keer weer bijzonder hoe God mij eerst raakt, om vervolgens een ander er ook mee te raken. Fijn om dat van je te horen. Ik wens je Gods zegen!

    BeantwoordenVerwijderen