20 april 2019

DEEL MET MIJ HET DIEPSTE VAN JE HART


Gister was het stille zaterdag. Hoe stil was het bij jou? Was er vertwijfeling? Angst voor wat nog gaat komen? Was je in afwachting? Verheugde je je op de toekomst?
De stille dag voor Pasen kan zoveel met je doen. Maar wat gebeurt er als je op die stille zaterdag, je enkel richt op de stilte? 
Mag God dichterbij komen? Mag Hij je laten zien wat er is gebeurt tussen Goede Vrijdag en Pasen in? 

Jezus laatste woorden waren: '‘Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest." En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de geest.
‭‭(Lukas‬ ‭23:46‬ ‭HSV‬‬)
Jezus was bereid alles los te laten, hij legde echt alles in de handen van Zijn Vader. 
Maar de derde dag stond Hij op uit de dood. De discipelen waren verward. Ze konden zijn lichaam niet vinden en met hun aardse gedachten dachten ze dat iemand Zijn lichaam had weg genomen.

Soms kunnen we ons voelen als de discipelen tussen Goede Vrijdag en Pasen in. Alles lijkt in duigen te vallen. Waar is het beloofde Koninkrijk en zullen we Jezus ooit nog gaan zien als Koning? 
Verdwaast zoeken we naar Hem, hebben het gevoel Hem niet te vinden. Net als Maria praten we tegen Hem, maar hebben we niet door dat Hij voor ons staat. 
Ze vraagt Jezus zelfs of Hij het was die het lichaam van haar geliefde Jezus had weggedragen. 
Dan noemt Jezus haar bij haar naam: 'Maria!' Dit is het enige woord dat Maria nodig heeft om haar Meester te herkennen!

Mag Jezus jou bij je naam noemen? Laat je Hem zo dichtbij komen, dat je Hem ook kan herkennen?
Maria liet haar hart zien. Met tranen in haar ogen, huilend, kwam ze bij het graf. En dwars door haar verdriet heen verschenen er in het graf 2 engelen aan haar en vervolgens was het ook Jezus die haar vroeg waarom ze huilde.
Doordat ze haar gedachten met Jezus deelde, liet ze Hem dichterbij komen en herkende ze Zijn stem.

Vandaag is het Pasen! Jezus is opgestaan; Hij leeft! 
En Hij wil zich niet alleen laten zien aan Maria, want Hij stuurde haar weg met de volgende woorden:
‘Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga naar Mijn broeders en zeg tegen hen: Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn God en uw God.’
‭‭(Johannes‬ ‭20:17‬ ‭HSV‬‬)
Maria mocht het goede nieuws gaan delen met de discipelen. En nog veel mooier: ze mag de discipelen vertellen dat Zijn Vader ook onze Vader is en Zijn God, onze God! 

Door Pasen heen wil God dichterbij komen. Hij gaf Zijn Zoon om voor ons te sterven. En Hij overwon de dood om ook onze Vader te kunnen zijn! 
Deel net als Maria je tranen en gedachten met Hem. En dwars door je tranen heen zal Hij je naam noemen en zal je Hem herkennen. 

Gezegend Paasfeest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten