5 mei 2019

BEVRIJDING


De bevrijding van Nederland kreeg voor mij dit jaar een heel nieuw gezicht. Daar waar ik altijd al onder de indruk was van deze geschiedenis van Nederland, waren het nu de verhalen uit mijn familie, die de bevrijding dichterbij brachten.

Op de boerderij van mijn opa en oma is in de oorlog veel gebeurd. Ze zijn dan ook veel verloren door de oorlog.
Ik was nog jong toen mijn opa en oma overleden, dus ik heb hier zelf weinig van gehoord als kind. En mijn opa en oma spraken er ook weinig over. Gelukkig heeft mijn oma haar levensverhaal op geschreven en heeft de neef van mijn opa zijn verhaal ook gedeeld met zijn geliefden, waardoor het verhaal vandaag gedeeld kon worden. Doorgegeven aan de volgende generaties....

Ik merkte dat het verhaal van mijn opa en oma een stuk toevoegde aan wie ik ben als mens. Het maakt me nog bewuster van de omstandigheden waarin wij mogen leven en onze kinderen in mogen opvoeden. Vrijheid is een groot goed en iets om heel dankbaar voor te zijn!
Juist daarom is het ook mooi dat we tegenwoordig op 4 mei ook stil staan bij de oorlogen die ook nu nog gaande zijn....

Vrijheid.... Een woord dat geldt voor ons land. Maar geldt het ook voor ons hart?
Ik vraag me af hoe vrij de mensen zich hebben gevoeld die de oorlog hebben meegemaakt. Mensen zoals mijn opa's en oma's.
Hun hart moet enorm belast zijn geweest met de beelden en de gebeurtenissen uit de oorlog.
Ondanks vrijheid in het land, heeft het vast nog lang geduurd voordat ze zich ook echt weer vrij hebben gevoeld.

Wat ben ik dankbaar dat ik van mijn beide opa's en oma's heb gezien of gehoord dat zij in God geloofden. Ondanks alle moeiten die zij in hun levens hadden mee gemaakt, hielden ze vast aan hun geloof.
Hoe zwaar hun hart ook belast was, ze bleven hun leven lang zoeken naar wie God was in hun leven.

Dat voorbeeld wil ik graag volgen. Die geestelijke vrijheid wil ik graag zoeken.
Want ook al leven we nu in een vrij land, ons hart kan soms toch aanvoelen als bezet gebied.
En ook daar kunnen en mogen we bij stilstaan op Bevrijdingsdag;
Onze Bevrijder leeft en wil onze geest bevrijden en samen met ons dragen wat er op ons pad komt!

2 opmerkingen: