5 mei 2018

LAAT HET LOS

Een Bijbeltekst uit 1 Kor. 13 werd laatst in onze gemeente behandeld. Ergens zijn de woorden neergedwarreld en langzaam groeien ze op tot gedachten in mijn hoofd die ik met me meedraag.

‘De liefde is geduldig en vriendelijk. Liefde wordt niet jaloers. Liefde schept niet op en vindt zichzelf niet vreselijk belangrijk. Liefde zegt of doet geen onaardige dingen en denkt niet alleen maar aan zichzelf. Liefde raakt niet verbitterd. Liefde vergeeft als een ander iets verkeerds heeft gedaan. Liefde is niet blij met oneerlijke dingen, maar met de waarheid. Liefde vertelt fouten van andere mensen niet door, denkt altijd het beste van een ander en blijft altijd geduldig. De liefde schiet nooit tekort en verdwijnt nooit.’
‭‭1 Kor.‬ ‭13:4-8‬a‬‬‬

Deze specifieke woorden komen en gaan door mijn hoofd. In dit kleine stukje van de Bijbel staat 9 keer het woord ‘liefde’. Maar wat een opgave lijkt het om deze liefde een deel van jezelf te laten worden. Sterker nog, de moed zakt me in de schoenen bij het lezen er van. Helemaal als je je bedenk dat in vers 2 staat dat als je de liefde niet hebt, je niks voorstelt. 

Maar wat een geluk, we hoeven het niet alleen te doen. Want in Galaten 5:22 staat:
‘Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.’
Uit dit vers blijkt dat we het uit onszelf niet eens kunnen, maar dat we Gods hulp nodig hebben. Het mooie is dat we deze vruchten van de Geest allemaal hebben, maar zoals dat met vruchten gaat: ze hebben tijd en voeding nodig om te groeien.

Ik hoop dat dit een troost mag zijn als je het gevoel hebt dat je alles zelf moet kunnen en de controle maar moeilijk los kan laten. Weet dat we bestemd zijn om samen met God te leven, omdat we zonder Hem niet in staat zijn om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. 
Je denkt al heel snel: ‘Ik moet iedere dag stille tijd houden, dan zal God….’ of; ‘Ik moet iedere week klaar staan voor mijn buurman, want anders vindt God…..’ of; ‘Ik moet mijn kinderen het goede voorbeeld geven, anders zal God….’ of; ‘Ik moet iedere dag God prijzen, want anders denkt God….’

Dit is niet wat God voor ons voor ogen heeft! Wij MOETEN namelijk helemaal niet. Hij wil juist dat we zeggen: Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede. Want als je je op God richt en je vult met Zijn woorden, gaan de vruchten van Zijn Geest vanzelf in ons groeien en dan mag je ontdekken dat de liefde, zoals we in Korintiërs lazen, steeds meer een deel wordt van wie we zijn. Niet omdat het moet, maar omdat we simpelweg steeds meer op Jezus gaan lijken!


2 opmerkingen: