13 december 2017

JE HOORT BIJ MIJ



Hoe denkt die ander over mij? Vinden ze me wel aardig? Ik wil niemand teleurstellen. Wat nu als die ander me niet mag? Joh, ik pas me gewoon aan, ik vind alles prima. Zit mijn haar wel goed? Heb ik wel de juiste kleding aan? Ik moet me echt omkleden, in deze outfit kan ik me ergens anders niet vertonen. Als ik die afspraak afzeg, dan zijn ze vast teleurgesteld. Ik weet wat ze van me verwachten, dus dat is wat ik laat zien van mezelf. Ik wil haar vertellen wat ik niet leuk vond, hoe zal ik dat eens zo verwoorden dat ik haar niet kwets? Schouders recht, kin omhoog, iedereen ziet dat ik het allemaal onder controle heb. Ik voel de sfeer gewoon meteen in een ruimte hangen. Die blik in zijn ogen; ik denk echt dat hij boos op me is. Zo doe ik het altijd al; overzichtelijk en duidelijk. Als ik dat niet zelf doe, dan zadel ik een ander er mee op.

Soms kunnen bovenstaande gedachten je zo in beslag nemen. Je gelooft deze gedachten en daardoor ga je er ook naar handelen. Ondanks dat je alles onder controle lijkt te hebben is niets minder waar. Mensen zien een vrolijke buitenkant, maar de binnenkant is eigenlijk steeds op zoek naar bevestiging en misschien nog wel meer naar het accepteren van wie je bent. Accepteren dat je niet alles goed hoeft te doen. Accepteren dat je gedachten je vaak een verkeerd beeld geven van jezelf en de wereld om je heen.

Jezus kwam op aarde en was anders dan alle mensen die Hij in zijn leven heeft ontmoet. Hij zal zich vaak, net zoals jij, een buitenbeentje hebben gevoeld. Met dat verschil dat Hij ook echt anders was en jij, zonder dat je het door hebt, één van de vele mensen bent die zijn/haar hoofd vol heeft met gedachten die je in een negatieve spiraal brengen. Geloof me, je bent hier echt niet de enige in, er zijn zoveel mensen die dit meemaken. Maar de meesten zeggen hier niets over uit schaamte of omdat ze het gevoel hebben dat ze maar raar zijn.

Jezus weet als geen ander hoe je je voelt. Hij was echt anders dan alle anderen. En mensen begrepen Hem vaak niet. Hij kwam om de mensen te vertellen dat God van iedereen houdt en dat Zijn koninkrijk komt, ook voor jou!
En Hij wil antwoord geven op al je gedachten:

Ik hou van je! Je bent geliefd! Je bent precies zoals je bent bedoeld. Vertrouw niet op mensen. Je bent uniek. Wat ben je mooi! Maak je niet druk om wat je draagt. Wees jezelf! De volmaakte liefde verjaagt alle angst. Wat je ook biedt, het is nooit genoeg, Ik ben dat wel! Open je hart. Laat de controle los. Richt je op Mij. Vul niet in voor een ander. Ik neem je mee langs nieuwe wegen. Wanneer je Mij volgt, ben je deel van 1 lichaam en alle leden zorgen even goed voor elkaar.

Laat alle stemmen in je hoofd maar praten, maar luister naar die Ene Stem die zegt: Je hoort bij mij! Ook al lijken de stemmen in je hoofd dat te overschreeuwen; wanneer je je op Hem richt, Hem vraagt wat je moet doen om deze stemmen het zwijgen op te leggen, dan zal Hij je leiden via wegen van herstel.
En dan zal je gaan ontdekken dat je Zijn woorden steeds duidelijker gaat horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten