9 november 2017

NIEMAND IS ALS GOD


Ik kan je vertellen dat ik al een heel verhaal had geschreven over dit onderwerp, maar uiteindelijk alles heb gewist en naar aanleiding van Psalm 32 helemaal opnieuw ben begonnen. Af en toe merk je dat God iets anders te vertellen heeft en dat vind ik zo gaaf aan het schrijven over Hem; Hij heeft de regie….

‘Toevallig’ las ik psalm 32 en de hele inhoud raakte me enorm. Deze psalm laat zien dat God een levende relatie met ons wil aangaan en dat maakt me zo ongelooflijk enthousiast! Daar waar wij vaak naar God toe niet het achterste van onze tong laten zien, daar hunkert God naar intimiteit en openheid! Hij wil juist dat we alles bij Hem neer leggen en juist ook datgene dat aan ons knaagt, dat ons naar beneden drukt, dat ons in een negatieve spiraal laat vallen….

Ik lees graag de basisvertaling, maar bij deze Psalm maakt de Statenvertaling toch het mooiste duidelijk wat God bedoelt met een open relatie met Hem:
‘Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is. Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag. Want Uw hand was dag en nacht zwaar op mij; mijn sap werd veranderd in zomerdroogten. Sela. Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.’
Psalm 32:2-5

Het gaat hier om de momenten wanneer je opgevreten wordt door de verkeerde dingen die je hebt gedaan. Niet doordat je ervoor gestarft wordt door God, maar door het verzwijgen van je zonden tegenover God. Doordat je je binnenste niet met God deelt kan het zelfs leiden tot lichamelijke klachten (beenderen verouderd, mijn sap werd veranderd in zomerdroogten). Maar deze Psalm zegt dat je gelukkig wordt wanneer je God niet de schuld geeft van het onrecht en wanneer er geen bedrog is in je geest!

Wat merk ik vaak dat ik God maar al te vaak de halve waarheid vertel. Mijn ware gevoel heb ik nooit echt leren uiten naar Hem. Totdat ik de opdracht kreeg een brief naar God te schrijven en daarin mijn hart te luchten. Mijn werkelijke gevoel te delen met Hem! Er kwam, zonder dat ik me daar bewust van was, ineens zoveel frustratie en boosheid over God uit. Diep van binnen borrelde dit denk ik al best een tijdje, maar ik had het nooit geuit. Maar al schrijvend gaf God me al inzichten en merkte ik dat mijn gevoel niet kwam door wat God niet deed, maar door wat ik niet deed! Ik deelde mijn diepste gevoelens niet met God, waardoor het een heel eigen leven ging leiden….

Ik denk dat God hier niet zozeer tegen ons wil zeggen dat we niet moeten liegen, maar dat we alles met Hem mogen delen! De diepste gevoelens; gevoelens van angst, boosheid, verdriet, blijdschap, frustratie, onvermogen, schuld, gebrokenheid, liefde….
Hij wil het allemaal aanhoren. Niet omdat Hij het nog niet weet, maar omdat Hij graag wil dat we ons helemaal open stellen voor een relatie met Hem! En wanneer we alles met Hem delen, dan vergeeft Hij onze schuld door dat Jezus de straf al heeft gekregen die wij verdienen…..

Met David kan ik wel jubelen en juichen over mijn God; de God van Abraham, Isaak en Jacob. De God van liefde en rechtvaardigheid, de God die Zijn Zoon gaf voor ons. De God die ons leert hoe we moeten leven, die ons raad geeft en altijd bij ons is! (vers 8)
De God die een relatie met ons wil hebben!

NIEMAND IS ALS GOD!!!

2 opmerkingen:

  1. Prachtig geschreven zus! Mooi om te zien hoe God je deze inzichten geeft en je gebruikt om ze te delen. Dankjewel :-)

    BeantwoordenVerwijderen