28 oktober 2017

GOD IS MIJN RECHTER


Ik vermoed dat er veel mensen zijn die God zien als een rechter met een hamer in de hand om de zaak af te slaan. En meestal in het nadeel van degene die voor Hem staat. God als strenge God. Iemand die je eigenlijk heel dichtbij wilt voelen, maar doordat Zijn ‘rol’ als rechter voor jou zo op de voorgrond staat is het moeilijk om dichterbij Hem te komen.

Het tegenovergestelde kan trouwens ook het geval zijn; je ziet God vooral als ‘Liefde’ en ‘Vriend’, waardoor God Zijn heiligheid eigenlijk verliest en je soms vergeet dat God alles in Zijn hand heeft.

Ik vind het intrigerend hoe verschillend mensen tegen God aan kunnen kijken en hoe je vaste denkpatronen een bepaald godsbeeld kunnen vormen. Dit godsbeeld kan overigens zo vast zitten in je denken dat het je beeld van God eigenlijk beperkt….
Tijdens de afgelopen les van Royal Mission, de opleiding die ik en mijn man volgen, mochten we leren dat je Godsbeeld per definitie niet klopt. Want God is namelijk altijd machtiger, groter, liefdevoller, geduldiger, rechtvaardiger, sterker, wijzer en ga zo maar door. Hij is meer dan alles wat wij ons als mensen kunnen voorstellen.
Mijn Godsbeeld klopt dus per definitie niet... Ik vind dit persoonlijk een bevrijdende conclusie, want het maakt dat ik mijn Godsbeeld niet in een hokje of vakje kan stoppen. En wanneer ik dit concludeer heeft God altijd de mogelijkheid om op wat voor manier dan ook, zich aan mij te openbaren.
Maar even terug komend op ‘God als Rechter’. Dit is zeker een Bijbels beeld, want de Bijbel spreekt meerdere malen over God als Rechter. Maar de strenge Rechter, ben ik niet tegen gekomen. In ieder geval niet als God Rechter is voor Zijn kinderen. Je ziet dan juist het tegenovergestelde:
David vraagt God om voor hem op te komen, waarbij hij zegt: ‘U bent mijn Rechter’. Een rechter die voor Zijn mensen opkomt! Een eerlijke en rechtvaardige rechter!
(Psalm 35)

Job noemt God ook Rechter en hij wil zijn zaak aan Hem uitleggen. En Job weet ook zeker dat Hij hem gelijk zal geven. Hij deelt al zijn ellende met zijn vrienden Elifaz, Bildad en Zofar en zij zeggen dat Job alles verkeerd heeft gedaan en dat hij gestraft wordt voor zijn daden. Iedere keer antwoord Job met het benoemen van Gods grootheid en Zijn rechtvaardigheid. Maar Job wacht al zo lang op antwoord dat hij zich toch wat zorgen gaat maken. Hij wordt toch wel bang dat God hem in de steek heeft gelaten… Maar wanneer God antwoord, dan geeft Hij hem gelijk, sterker nog; Hij zegent Job. En hij geeft Job de opdracht om voor zijn vrienden te bidden en wanneer Job dit doet vergeeft God de vrienden van Job.
(Lees dit in het bijbelboek Job)

In Jesaja lees je dat God onze Rechter is en dat Hij ons zal redden.
(Jes. 33:22)

David zegt ook tegen Saul dat de Heer als Rechter over hen moet rechtspreken en dat Hij voor David zal opkomen en eerlijk zal rechtspreken.
(1 Sam. 24:16)
Onze God is dus een rechtvaardige Rechter, die voor Zijn kinderen opkomt. Die Zijn kinderen wil zegenen en het goede met ze voor heeft!

In de ‘Van Dale’ las ik een hele mooie betekenis:
'Iets de waarde ervan goed uit laten komen.'
God wil niets liever dan de waarde die in ons ligt, goed uit laten komen! Daarin zal Hij ook rechtvaardig zijn; wanneer wij onze waarde naar beneden halen, dan zal Hij ons terechtwijzen en laten zien wat we anders moeten doen. Maar wanneer we ons richten op Hem en Zijn wil willen naleven, dan zal Hij daarin recht doen en onze waarde goed laten uitkomen! Mooi hoe God in alles er voor ons wil zijn. Aan de ene kant als Rechter, maar ook heel dichtbij als Vader en Vriend.

‘Wij hoeven dus geen slaven van de angst meer te zijn. Nee, God heeft ons een andere geest gegeven. Wij zijn door Hem aangenomen als kinderen. En doordat zijn Geest in ons woont, roepen wij: ‘Abba! Vader!’’ (Rom. 8:15)

En vergeet niet dat God nog zoveel meer is....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten