31 juli 2018

COMMUNICATIE

Soms heb ik van die momenten dat ik midden in de nacht wakker wordt, een Bijbeltekst in mijn hoofd krijg en dat er een heel onderwerp aan gekoppeld wordt. Het enige wat ik nog hoef te doen is een moment vinden om achter de computer te gaan zitten en dit verder in een tekst uit te werken. Dat heeft deze keer iets langer geduurd dan normaal. Maar af en toe kwam de tekst weer in mijn hoofd, alsof ik er iedere keer weer aan herinnert werd dat ik er toch echt wat mee moest doen. 

Heel bijzonder hoe ik merk dat God met me communiceert via Zijn Geest in me. Zachtjes spoort Hij me aan om Zijn woorden te lezen en verder uit te diepen. En als ik er niet aan toe kom, blijft Hij fluisteren…..
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer bijzonder het deze keer eigenlijk is; God communiceerde midden in de nacht met me via een tekst waarin Hij ons heeft geleerd te communiceren met Hem. En Hij koppelde daar ook nog eens het thema communiceren’ aan vast. 

Maar het gaat nu niet om onze communicatie met Hem, maar om onze communicatie met de mensen om ons heen. Hoe communiceer jij? Heb je er wel eens over nagedacht hoe je overkomt op een ander en welke invloed jou woorden en/of daden op een ander kunnen hebben? We kunnen hier veel over leren via de manier waarop God ons leerde communiceren met Hem. 

In onze communicatie zijn we vaak gericht op onze eigen ik en hetgeen we zelf belangrijk vindenHet ‘Onze Vader’(Math. 6:9-13) leert ons alleen het tegenovergestelde: Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede. Want van U is het Koninkrijk, de kracht en de heerlijkheid! 
Blijkbaar gaat het dus helemaal niet om ons, maar om Hem! Als we dit projecteren op onze omgang met een ander, dan komt de communicatie in een heel ander licht te staan. Want hoe wil God dat we met de ander omgaan? En wat wil Hij dat we zeggen of hoe we ons gedragen tegenover de ander? Gelovig of niet gelovig, we zijn allemaal kinderen van dezelfde Vader en een Koningskind mag je met respect behandelen!

We kunnen wel voor ons eigen gelijk willen gaan, maar als het er op aan komt zal Zijn wil geschieden, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde! Vroeg of laat gaan we merken waar onze omgang met een ander toe leidt. En ik denk dat iedereen al wel de ervaring heeft dat het veel kan kosten in relaties wanneer je geen water bij de wijn wil doen, of volledig in je eigen standpunt blijft staan. Het begint al op jonge leeftijdwanneer een kleuter zijn speelgoed volledig toe-eigentdan zit hij uiteindelijk alleen te spelen
Als je gaat leren dat niet alles draait om je eigen wil, dan worden je eigen belangen ook anders en dat zal effect hebben op de manier waarop je communiceert met de mensen om je heen.

God wil ons iedere dag ons dagelijks brood gevenNiet alleen lichamelijkmaar ook geestelijk mogen we ons laten voeden door Hem. Hij wil je inzicht en wijsheid, liefde en geduld geven waar je dat nodig hebt in je communicatie met je medemens. Wanneer je het even niet meer weet; Hij weet het wel! Vraag Hem om je te leiden in je communicatie

En ben je er ten alle tijden van bewust dat ook jij fouten maakt! Het praat een stuk makkelijker met iemand die niet veroordelend is en met het wijsvingertje klaar staat. Als je weet dat jij zelf ook fouten maakt, dan kan je mensen die fouten maken tegenover jou ook makkelijker te woord staan en (uiteindelijk) vergeven. 

Toch zullen er ook momenten zijn dat je verleid wordt om je geduld te verliezen, om lelijke woorden te spreken, om social media verkeerd te gebruiken, om verkeerd te handelenkortom; je manier van communiceren kan volledig de plank mis slaan. We zijn nu eenmaal niet perfect…
Maar God wil je graag helpen om te zien wat er fout gaat, om je fouten toe te geven en om het de volgende keer anders aan te pakken. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is Hem om Zijn leiding te vragen. 
Hij wil je kracht geven om Zijn heerlijkheid te laten zien in Zijn Koninkrijk!


1 opmerking:

  1. Bijzonder zo'n tekst die door je hoofd blijft spreken. Levert weer een fijn blog om over na te denken op...

    Communicatie is een thema dat nooit verveeld. We hebben er dagelijks mee te maken. Zelfs onze innerlijke monoloog mag kritisch bekeken. Want spreken we wel de waarheid tegenover onszelf? Goed om dit te toetsen aan Zijn Woord.

    BeantwoordenVerwijderen