11 maart 2018

DE WEG NAAR PASEN


We zitten midden in de lijdenstijd, is dat iets waar je mee bezig bent? Jezus lijden en sterven voor ons, voor jou? Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het een hele bijzondere tijd vind, maar tegelijkertijd ook zo dubbel. Het is zo moeilijk te bevatten wat Jezus voor ons heeft gedaan…. Natuurlijk heb ik er een enorme dankbaarheid voor en kan het me op bepaalde momenten enorm raken en tot tranen toe roeren. Maar daarnaast raast het leven in het tempo van een TGV om mijn oren en merk ik dat ik haast geen tijd lijk te hebben om het echt tot me door te laten dringen.

Het is opvallend hoe makkelijk we op social media alles van elkaar liken wat zoet, goed en spraakmakend is. En ook het lijden van onze medemens lijkt een recept te zijn voor veel reacties en steunbetuigingen. Maar als we Jezus tegen komen op onze tijdlijn, dan vraag je je soms af wat je er mee moet. Licht en luchtig is sowieso veel gemakkelijker dan de harde realiteit. Maar Jezus wil ons hart zo diep raken, dat het haast eng is, want wat houd ik zelf dan nog in de hand en welke controle houd ik zelf nog over?

Ik weet nog heel goed hoe ik als tiener de kerk probeerde te skippen. Onze allervrolijkste moeder kwam op mijn slaapkamer, sloeg de gordijnen open en zei vrolijk dat het tijd was om uit bed te komen. Maar de kerk was saai, duurde lang en de banken waren te hard.
Okee, de banken zaten echt voor geen meter en ja, ze waren hard. Maar ik denk dat er nog meer hard was, namelijk; mijn hart. Mijn moeder had de liefde van God al geproeft en wilde dit graag met ons delen, maar ik wist wie God was van de verhalen, maar kende Hem nog niet echt.
Mijn bed was stukken zachter, dus dat was de plek waar ik liever bleef. Dit werd overigens niet geaccepteerd, we ‘moesten’ mee. En dat is iets waar ik mijn ouders tot op de dag van vandaag dankbaar voor ben.

En nee, ik zeg hier niet mee dat ik het altijd fijn heb gevonden om naar de kerk te gaan, maar ze hebben mij wel de broodnodige gewoonte geleerd van het gaan naar een gemeente, een plek waar je God beter kan leren kennen. Uiteindelijk hebben we in mijn jeugd vele stromingen van kerken bezocht en ook daar ben ik blij om. Hierdoor heb ik een christelijke opvoeding gehad zonder hokjes en vakjes en dat heeft er toe geleid dat ik al jaren mijn leven met God mag delen, want op mijn 19e besloot ik mijn leven aan God te geven. Niet uit traditie of gewoonte, maar omdat God me duidelijk maakte dat het tijd was om voor Hem te kiezen.

Door Royal Mission (de bijbelschool die ik met mijn man volg) en onze thuisgemeente mag ik steeds meer en meer leren over onze grote God, Jezus en de Heilige Geest.
God is niet alleen, God is een drie-eenheid. En we hebben Jezus lijdensweg zo nodig in onze keuze voor God en de leiding door de Heilige Geest.
Jezus werd gekruisigd, terwijl Barabbas vrijuit ging. Bar-abba-s betekend overigens ‘zoon van de vader’. Net zoals Barabbas mogen ook wij, als zonen en dochters van de Vader vrijuit gaan, omdat Jezus de straf kreeg die wij hebben verdient.

Dit is iets waar we in deze tijd bij stil mogen staan. Wat ons even stil mag zetten in deze snelle en vluchtige tijd: Jezus stierf voor jou! Zeg het eens hardop: ‘Jezus stierf voor mij!’
En bespreek het eens met je gemeenteleden, vrienden, familie wat dit met je doet. Eng? Natuurlijk, want dan moet je er een mening over vormen en kijken waar jij staat in dit verhaal. Wat Jezus lijden met jou persoonlijk doet. En eng ook, omdat je je afvraagt wat dat betekent voor de inrichting van je leven, want als ik volmondig ‘ja’ zeg tegen Jezus lijden voor mij en het persoonlijk maak, wat moet ik dan allemaal aanpassen in mijn leven?

Ik merk echter dat wanneer het lijdensverhaal persoonlijk wordt, dat deze vragen vervagen en angst plaats maakt voor bereidheid. Bereidheid om af te wachten wat God je wil geven. Want God neemt niet, Hij geeft en deelt uit!

* Via de link kan je luisteren naar de uitleg van Arjan Zantingh over Jezus lijden door de ogen van Pontius Pilatus op 11-03-2018, waarbij hij uitleg geeft over het rechtsproces van Jezus en de vrijlating van Barabbas. En alle andere preken over 'Jezus lijden door de ogen van...', vanaf 18-02-2018.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten