13 oktober 2017

STRIJD IN JE DENKEN


Wanneer je in een fase van verandering zit, kan dit onrust opleveren. Deze onrust zie ik bij mijn man die vanuit een periode ziektewet weer therapeutisch aan het werk is. Deze fase geeft weer nieuwe uitdagingen voor hem en ons als gezin. 
Je kan in het verleden een hele boel geleerd hebben. Of dat nu is in therapievorm, in je opvoeding, in het onderwijs; het gaat er om hoe je het geleerde gaat toepassen in je leven....
En dat is nog niet zo eenvoudig.

Eigenlijk is het als het halen van je rijbewijs. Toen ik dat briefje op zak had (want ja, toen ik mijn rijbewijs heb gehaald, was dat echt nog een briefje 😉), dacht ik dat ik er was. Maar in het verkeer merkte ik al gauw dat ik het toen pas echt moest gaan leren. Het geleerde moest ik nog leren toe te passen in de praktijk. 

In 2001 heb ik mijn rijbewijs gehaald en ik reed altijd kleine stukjes. Pas toen ik in 2011 ging samenwerken met een landelijk bedrijf, ging ik zonder medepassagiers lange ritten maken. 10 jaar na het halen van mijn rijbewijs leerde ik dat het heel vaak en lang rijden, er voor zorgt dat het een deel van je wordt wat automatisch gaat; zonder er bij na te denken. Daarvoor reed ik wel met plezier, maar het was door het weinige rijden nog geen gewoonte geworden. Vooral bij bijzondere situaties in het verkeer moest ik er erg bij nadenken.

Zo werkt het ook in het omgaan met psychische veranderingen. In je opvoeding of in therapie kan je allerlei handvaten hebben gekregen voor het omgaan met bepaalde situaties, maar dit kost in het begin enorm veel energie, omdat het nog geen automatisme is. En vooral in bijzondere of nieuwe situaties kost het extra veel energie om je psychisch staande te houden.
Je moet overal bij nadenken en er bewust voor kiezen om het anders te doen dan je was gewend, omdat je weet dat de maniertjes uit het verleden je niet hebben geholpen.
Maar voordat het automatisch is moet je heel wat psychische kilometers hebben gemaakt....

Veel mensen hebben vaak niet door hoe intensief psychische verandering is en hoe veel het van de desbetreffende persoon vraagt. 
Niks gaat vanzelf, overal moet over nagedacht worden. En dat is een hele innerlijke strijd. 

Maar uiteindelijk kunnen we ons er allemaal iets bij voorstellen, want we hebben allemaal ooit eens leren lezen...
Hoe ging dat ook alweer? 
M-AA-N MAAN, R-OO-S ROOS, V-I-S VIS
Hakken en plakken! Hakken gaat nog prima, want de meeste letters ken je op den duur wel, maar bij het plakken moet je heel goed nadenken, want je hersenen moeten dan verschillende stappen gaan samenvoegen. 

Het gemiddelde kind heeft in groep 6 het hoogste niveau gehaald voor het lezen. Daar is dus 3 jaar aan vooraf gegaan om de geleerde letters volledig toe te kunnen passen in het lezen van teksten (en dan heb ik het over teksten op hun niveau)!!!

Wanneer je op latere leeftijd nieuwe handvaten krijgt voor psychische verandering, heeft het veel oefening nodig om het toe te kunnen passen in de praktijk. Iets wat je tientallen jaren op een bepaalde manier hebt gedaan, verandert niet zomaar... En dat is hard werken en vraagt veel energie.
En wanneer je denkt dat je het in de vingers hebt, kan je zo weer terug vallen in oude gewoonten. Dit kan heel frustrerend kan zijn, omdat je het juist zo graag anders wilt.

Gun jezelf of die ander de tijd om met nieuwe situaties en gewoonten om te gaan. En laat je hierin bijstaan door Degene die precies weet wat je nodig hebt. God kent jou, je partner, je kind en/of je dierbare door en door en Hij gunt je het allerbeste. En soms is ‘het beste’ ook de fase waarin je mag leren dat je er met vallen en opstaan doorheen mag gaan. 

En ga jij, je partner, je kind of een andere dierbare, door een fase van psychische veranderingen heen? Leg je prioriteit dan bij je persoonlijke relatie met God! Bij Hem vind je herkenning, begrip, liefde, troost, kracht en rust. En vanuit die relatie kan je er ook zijn voor jezelf en die ander....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten